آشنایی با قانون صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات

با حیوانات مهربان باشیم:در سال ۱۴۰۰ قانون جدیدی تعریف شد که به نام قانون صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک در مجلس تصویب شد.

این ماده با ۴ بخش به تصویب مجلس رسید و در کتاب پنجم تعزیرات ثبت گردید.

ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی

واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن، اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل: کروکدیل (تمساح)، لاک‌پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون، ممنوع می‌باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه، تعیین و اعلان می‌گردد) و نیز ضبط حیوان مربوطه، محکوم می‌گردند.

متأسفانه در این ماده، سگ نیز یکی از حیواناتی اعلام شد که نگهداری از آن جرم محسوب می‌شود و مجازات‌هایی برای آن تعیین شده است.

براساس اصل چهلم قانون اساسی

هیچ‌کس، نمی‌تواند، اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

مطابق این اصل درصورتی‌که نگهداری سگ در آپارتمان موجب آزار به همسایه‌ها، سلب آسایش آنها و … گردد، همسایه می‌تواند از مالک سگ شکایت کند.

بسیاری از افراد معتقدند اگر به جای قوانین ممنوعیت بی‌دلیل ، مانند اکثر کشورها یک سری قوانین و شرایط برای نگهداری از حیوان تعیین شود تأثیر بهتری دارد. مثلاً در برخی از کشورها یک قانون کلی وجود دارد که تنها افرادی می‌توانند مجوز نگهداری از سگ را داشته باشند که یک دوره آموزشی چند روزه را در زمینه نگهداری حیوان گذرانده باشند و با اصول کنترل این حیوان آشنا باشند، یا قانون حداقل دو ساعت پیاده‌روی اجباری برای سگ که برای جلوگیری از ایجاد خشونت و سروصدا در حیوان گذاشته شده .

همچنین عقیم‌سازی اجباری برای جلوگیری از توله کشی، چک آپ مرتب بهداشتی حیوان ، جمع‌آوری فضولات توسط مالک سگ و … به صورت یک دستورالعمل قانونی تصویب شده است که حتی توسط سازمان‌های محیط زیستی چک می‌شود و عدم رعایت این مسائل می‌تواند موجب سلب سرپرستی حیوان از سرپرست یا جریمه‌های مالی گردد. اما متأسفانه در کشور ما به جای گذاشتن این قبیل قوانین فرهنگ‌ساز، صرفاً با ممنوعیت و جمع‌آوری حیوانات و بعضاً کشتن آنها توسط شهرداری‌ها روبرو هستیم که به جای حل مسئله اصولاً صورت‌مسئله را پاک می‌کنند.

چه افرادی می‌توانند از سگ نگهداری کنند؟

اما قانون یاد شده نمی‌توانست تمام اقشار را از نگهداری سگ بازدارد؛ زیرا برای بخشی از جامعه سگ بخشی از کار آن‌هاست ؛ مانند روستاییان و گله‌داران که از سگ به عنوان نگهبان استفاده می‌کنند؛ بنابراین تبصره شماره ۱ برای ماده ۶۸۸ مشخص شد که براساس آن برخی از اصناف به دلیل نیازهای کاری یا محل زندگی خود مجاز به نگهداری از سگ هستند. از جمله این اصناف می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نیروهای مسلح
پلیس مواد مخدر
هلال‌احمر
مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها
عشایر و گله‌داران
کشاورزان و باغداران

خانه های روستایی

خانه های ویلایی و باغ

البته باید بدانید که طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر تنها یک طرح است که هنوز به تصویب در مجلس نرسیده ؛ اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و قانون شدن آن، برای تمام افراد جامعه لازم‌الاجرا است.

نگهداری از سگ در مشاعات آپارتمان

همان‌طور که گفتیم براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، نگهداری کردن از سگ در آپارتمان و منزل مسکونی ممنوع است.

در ماده۳ آئین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است:

قسمت‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آن‌ها که به ‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم، مورداستفاده تمام شرکا ‌‌می‌باشد، قسمت‌های مشترک محسوب ‌‌می‌گردد و ‌‌‌نمی‌توان حق انحصاری بر آن‌ها قائل شد.

براساس این ماده مشاعات یک آپارتمان به تمام ساکنین آن تعلق دارد و هیچ‌کدام از ساکنین نمی‌توانند آن بخش را به انحصار خود در آورند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند در یک بخش مشاع از آپارتمان که تمام ساکنین آپارتمان در آن حق دارند، سگ خود را نگهداری کند.

آیا نگهداری از سگ در داخل منزل جرم است؟

قبل از اینکه پاسخ این سؤال را بدهیم باید بگوییم که نگهداری از سگ در خانه یا ملک شخصی یا آپارتمان شخصی شما جرم نیست؛ یعنی اگر کسی در آپارتمان خود سگی را نگهداری کند جرمی مرتکب نشده است؛ اما اگر این نگهداری همراه با آزار همسایه، سروصدای بی‌وقفه حیوان و یا آلودگی فضولات و موی حیوان باشد ماجرا متفاوت است.

سگ حیوانی پاسدار است یعنی در مقابل مزاحمت سروصدا می‌کند

. حال اگر این حیوان به درستی تربیت نشده باشد و به طور مکرر با ایجاد سروصدا و آلودگی موجب مشکلات در ساختمان شود، همسایه‌ها می‌توانند با اثبات کردن این مسئله که نگهداری از سگ موجب انتشار بوی بد، آلودگی یا سروصدا در ساختمان شده است، از مالک حیوان شکایت کنند و این مسئله قابل‌پیگیری است.

نگهداری از سگ در منزل

چه قوانینی به جرم سگ گردانی اشاره می‌کنند؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم شما نمی‌توانید در هیچ‌یک از مشاعات ساختمان از سگ خود نگهداری کنید. همچنین یکی از موارد قانونی که برای ممنوعیت نگهداری سگ به آن استناد می‌کنند ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی است. در این قانون بیان شده است:

هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل:

آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده.
دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد.
ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها.
زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام.
استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی.

ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

برخی از افراد با تفسیر این قانون نتیجه می‌گیرند که اگر عملکرد یک فرد موجب تهدید برای بهداشت عمومی جامعه باشد، مجازات در پی خواهد داشت؛ بنابراین درصورتی‌که همسایه بتواند ثابت کند که نگهداری از سگ موجب از بین رفتن بهداشت عمومی ساختمان شده، می‌تواند از شما شکایت و مسئله را پیگیری نماید.البته این مسئله در روستاها و باغ‌ها متفاوت است که هدف از نگهداری حیوان حفاظت است و به دلیل فضای گسترده امکان گسترش آلودگی و بیماری نیز وجود ندارد.

ماده ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد:

درصورتی‌که سگ به هر دلیلی به افراد حمله کند یا با واق زدن موجب ترس و وحشت افراد شود، صاحب سگ مسئول خواهد بود و درصورتی‌که سگ موجب فوت یا آسیب به فردی شود، صاحب حیوان قصاص خواهد شد.

چند نکته که صاحبان سگ باید بدانند

اگر شما نیز مانند نگارنده از عاشقان این حیوان زیبا هستید و می‌خواهید نگهداری از این حیوان برای شما و دیگران ایجاد دردسر و ناراحتی نکند، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

درصورتی‌که شما از علاقه‌مندان نگهداری سگ در آپارتمان هستید، باید چه مواردی را در نظر بگیرید؟

از قوانین آپارتمان مطلع شوید

قبل از هر چیز از قوانین خانه‌ای که در آن ساکن هستید اطمینان حاصل کنید. درصورتی‌که مستأجر هستید با صاحب‌خانه صحبت کنید. در برخی از منازل ورود حیوانات خانگی ممنوع است پس از محدودیت‌های محل زندگی خود اطمینان حاصل کنید.

سگ‌ها را به سرپرستی بگیرید

از خرید سگ و گربه و حتی پرندگان از پرورش‌دهندگان بپرهیزید. خرید توله‌سگ‌های شیرین و دوست‌داشتنی از پرورش‌دهنده تنها موجب آزار بیشتر حیوانات والد برای کسب درآمد می‌شود؛ اما می‌توانید از حیوانات رها شده و مراکز نگهداری حیواناتی را که به محبت نیاز دارند انتخاب کنید.

آموزش ببینید.

قبل از اینکه یک سگ را به سرپرستی قبول کنید آموزش ببینید. نحوه برخورد شما با سگ و تسلط شما در کنترل حیوان نقش مهمی در زندگی‌تان خواهد داشت. اگر از همان روز اول به درستی با سگ خود برخورد نکنید درگیر مشکلاتی مانند واق زدن بیجا، کثیف کردن مکرر منزل، گازگرفتگی و پرخاش و آلفا شدن سگ خواهید شد و این مسئله در زمان نگهداری سگ در آپارتمان می‌تواند موجب اعتراض همسایه‌ها باشد. اگر شما بتوانید سگ خود را به درستی کنترل کنید و از نیازهای حیوان آگاه باشید، کمترین مشکل را با همسایگان خود و اطرافیان خواهید داشت.

از قلاده استفاده کنید.

خروج سگ از خانه بدون قلاده حتی برای سگ‌های کوچک و بسیار آرام ممنوع است. در مورد سگ‌های بالای ده کیلو قلاده و در صورت نیاز پوزبند ضروری است. فراموش نکنید حتی یک حیوان تربیت شده هم ممکن است در خارج از خانه دچار هیجان شود و به خودش و دیگران صدمه بزند. همین سال گذشته سهل‌انگاری سرپرست یک سگ بزرگ موجب آسیب مرگباری برای یک دختربچه شد. عکس این مورد هم صادق است. بوق زدن ناگهانی یک اتومبیل سگی را که بند و قلاده نداشت ترسانده بود و حیوان هیجان زده به خیابان دویده بود و زیر چرخ ماشین رفته بود. به همین سادگی استفاده از بند و قلاده میتواند امنیت حیوان شما و دیگران را تضمین کند.
دهکده مهربانی

نژادهای خطرناک را بشناسید

سگ‌های بزرگ و شکاری، نژادهایی مانند پیت بول، رتوایلر و ژرمن و … را در آپارتمان نگهداری نکنید. نگهداری از سگ‌های خشنی مانند پیت بول برای افراد ماهر و متخصص هم توصیه نمی‌شود چون برخلاف ژرمن، پیت بول سگی بسیار خطرناک ، غیرقابل‌کنترل و وحشی است.

به نظافت و سلامت حیوان اهمیت بدهید

سگ‌ها به صورت کلی نیاز به شستشوی مداوم ندارند و هر دو ماه یک‌بار حمام برای آن‌ها مناسب است؛ اما مواردی مانند واکسن، قرص ضد انگل، چک آپ مرتب پزشکی و کوتاه کردن موی حیوان در فصل گرم می‌تواند از ایجاد آلودگی جلوگیری کند. همچنین سگ و گربه خود را به طور مرتب حداقل هر دو روز یک‌بار برس بکشید تا موی اضافه حیوان در مشاعات ساختمان نریزد.

برای گرداندن سگ خود از محل‌های خلوت و یا ساعات انتهای شب استفاده کنید.

با وجود تمام موارد یاد شده هنوز هم هستند افرادی که از سگ‌ها وحشت دارند یا آنها را نجس می‌دانند. برای کاهش دردسر در این موارد سگ خود را در ساعات پایانی شب به پارک ببرید یا برای گردش با سگ خود منطقه‌ای خلوت‌تر را انتخاب کنید.

نظافت فضولات سگ

قبل از بیرون بردن سگ به یک محل عمومی، از حیوان بخواهید که ادرار کند تا با این عمل در خیابان موجب

ایجاد حساسیت افراد نشود. همچنین کیسه مخصوصی همراه داشته باشید و فضولات احتمالی سگتان را خودتان جمع کرده در سطل آشغال بریزید. زمانی که تمام این موارد را رعایت کنید هیچ‌کس نمی‌تواند شما را بابت شکستن قوانین اجتماعی زیر سؤال ببرد.

چنانچه در موارد مرتبط با نگهداری سگ یا مسائل مرتبط دچار مشکل شدید همکاران ما در سامانه حقوقی عدلاک آماده کمک‌رسانی به شما عزیزان هستند.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان چه مشکلی دارد؟

چرا نگهداری سگ در آپارتمان کار درستی نیست؟ما در اینجا به برخی از دلایلی که باید پیش از گرفتن تصمیم برای نگهداری سگ مدنظر قرار دهید اشاره می‌کنیم:

از خریدن سگ برای سرگرمی، زیبایی یا کلاس گذاشتن جدا بپرهیزید، سگ موجودی زنده و دارای احساسات قوی است. تنها زمانی این حیوان را به سرپرستی بگیرید که اطمینان داشته باشید از پس مشکلات و چالش‌های پیش روی نگهداری سگ بدخواهید آمد.
قبل از اینکه سگی را بخرید یا به سرپرستی بگیرید حتماً در کلاس‌های آموزشی ویژه که برای آموزش کنترل و تربیت سگ وجود دارد شرکت کنید. شما باید از روز اول بدانید که با حیوان چطور رفتار کنید. تعلیم سرپرست سگ از تعلیم سگ مهم‌تر است.
از خرید سگ از افرادی که به توله کشی مشغول‌اند بپرهیزید. شما می‌توانید با حمایت از حیوانات آسیب‌دیده‌ای که در مراکز مختلف نگهداری می‌شوند عشق خود را با یک فرشتۀ آسیب‌دیده تقسیم کنید.
رعایت حقوق آپارتمان‌نشینی واجب و لازم است. در یک آپارتمان همسایگان حق برابری دارند بنابراین پیش از آوردن سگ، اطمینان حاصل کنید که همسایگان شما با حضور حیوان در ساختمان مشکلی ندارند.
نظافت حیوان در هر شرایطی با شماست؛ بنابراین چنانچه سگ شما به ساختمان آسیبی برساند یا در ساختمان ادرار و مدفوع کند یا ریزش مو داشته باشد، نظافت آن باید فوراً توسط مالک سگ انجام شود.
سگ حیوانی پرشور و عاشق تحرک است و بنابراین ساعت‌ها حضور در فضای بسته آپارتمان برای سگ آزاردهنده است و می‌تواند موجب بی‌تابی، واق زدن بیش از حد و … می‌شود؛ بنابراین اگر نمی‌توانید روزی دو بار حداقل به مدت دو ساعت حیوان خود را برای تخلیه انرژی به بیرون از خانه ببرید از نگهداری از سگ خودداری کنید؛ زیرا هم موجب آزار حیوان می‌شوید و هم آسایش همسایه‌ها را از بین می‌برید.
اگر مجبور هستید که بیشتر از دو ساعت در روز سگ خود را تنها بگذارید حتماً پیش از این کار حیوان را برای پیاده‌روی بیرون ببرید و پس از یکی دو ساعت بازی حیوان را حسابی خسته کنید. سپس می‌توانید اسباب‌بازی‌ها و تشویقی‌های دلخواهش را نزدیک او قرار دهید و بعد حیوان را ترک کنید. به این ترتیب سگ کمتر بی‌تابی می‌کند.
اگر دوری شما از حیوان و تنها ماندن سگ بیشتر از سه چهار ساعت طول کشید از یک فرد قابل‌اعتماد آشنا بخواهید وضعیت حیوان را بررسی کند و زمانی را با حیوان سپری کند به این ترتیب حیوان آرام می‌گیرد و از بهم ریختن خانه یا واق زدن‌های بیجایی که موجب سلب آسایش همسایگان می‌شود جلوگیری می‌کند.

در نهایت باید بگوییم سگها موجوداتی بی نهایت وابسته و احساساتی هستند. تنها زمانی برای خریدن یا به سرپرستی گرفتن یک سگ اقدام کنید که اطمینان داشته باشید از پس پذیرش مسئولیت یک موجود زنده و محبت و رسیدگی به آن برمی آیید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *