آشنایی با قانون صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات

با حیوانات مهربان باشیم:در سال ۱۴۰۰ قانون جدیدی تعریف شد که به نام قانون صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک در مجلس تصویب شد.

این ماده با ۴ بخش به تصویب مجلس رسید و در کتاب پنجم تعزیرات ثبت گردید.

ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی

واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن، اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل: کروکدیل (تمساح)، لاک‌پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون، ممنوع می‌باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه، تعیین و اعلان می‌گردد) و نیز ضبط حیوان مربوطه، محکوم می‌گردند.

متأسفانه در این ماده، سگ نیز یکی از حیواناتی اعلام شد که نگهداری از آن جرم محسوب می‌شود و مجازات‌هایی برای آن تعیین شده است.

براساس اصل چهلم قانون اساسی

هیچ‌کس، نمی‌تواند، اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

مطابق این اصل درصورتی‌که نگهداری سگ در آپارتمان موجب آزار به همسایه‌ها، سلب آسایش آنها و … گردد، همسایه می‌تواند از مالک سگ شکایت کند.

بسیاری از افراد معتقدند اگر به جای قوانین ممنوعیت بی‌دلیل ، مانند اکثر کشورها یک سری قوانین و شرایط برای نگهداری از حیوان تعیین شود تأثیر بهتری دارد. مثلاً در برخی از کشورها یک قانون کلی وجود دارد که تنها افرادی می‌توانند مجوز نگهداری از سگ را داشته باشند که یک دوره آموزشی چند روزه را در زمینه نگهداری حیوان گذرانده باشند و با اصول کنترل این حیوان آشنا باشند، یا قانون حداقل دو ساعت پیاده‌روی اجباری برای سگ که برای جلوگیری از ایجاد خشونت و سروصدا در حیوان گذاشته شده .

همچنین عقیم‌سازی اجباری برای جلوگیری از توله کشی، چک آپ مرتب بهداشتی حیوان ، جمع‌آوری فضولات توسط مالک سگ و … به صورت یک دستورالعمل قانونی تصویب شده است که حتی توسط سازمان‌های محیط زیستی چک می‌شود و عدم رعایت این مسائل می‌تواند موجب سلب سرپرستی حیوان از سرپرست یا جریمه‌های مالی گردد. اما متأسفانه در کشور ما به جای گذاشتن این قبیل قوانین فرهنگ‌ساز، صرفاً با ممنوعیت و جمع‌آوری حیوانات و بعضاً کشتن آنها توسط شهرداری‌ها روبرو هستیم که به جای حل مسئله اصولاً صورت‌مسئله را پاک می‌کنند.

چه افرادی می‌توانند از سگ نگهداری کنند؟

اما قانون یاد شده نمی‌توانست تمام اقشار را از نگهداری سگ بازدارد؛ زیرا برای بخشی از جامعه سگ بخشی از کار آن‌هاست ؛ مانند روستاییان و گله‌داران که از سگ به عنوان نگهبان استفاده می‌کنند؛ بنابراین تبصره شماره ۱ برای ماده ۶۸۸ مشخص شد که براساس آن برخی از اصناف به دلیل نیازهای کاری یا محل زندگی خود مجاز به نگهداری از سگ هستند. از جمله این اصناف می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نیروهای مسلح
پلیس مواد مخدر
هلال‌احمر
مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها
عشایر و گله‌داران
کشاورزان و باغداران

خانه های روستایی

خانه های ویلایی و باغ

البته باید بدانید که طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر تنها یک طرح است که هنوز به تصویب در مجلس نرسیده ؛ اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و قانون شدن آن، برای تمام افراد جامعه لازم‌الاجرا است.

نگهداری از سگ در مشاعات آپارتمان

همان‌طور که گفتیم براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، نگهداری کردن از سگ در آپارتمان و منزل مسکونی ممنوع است.

در ماده۳ آئین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است:

قسمت‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آن‌ها که به ‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم، مورداستفاده تمام شرکا ‌‌می‌باشد، قسمت‌های مشترک محسوب ‌‌می‌گردد و ‌‌‌نمی‌توان حق انحصاری بر آن‌ها قائل شد.

براساس این ماده مشاعات یک آپارتمان به تمام ساکنین آن تعلق دارد و هیچ‌کدام از ساکنین نمی‌توانند آن بخش را به انحصار خود در آورند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند در یک بخش مشاع از آپارتمان که تمام ساکنین آپارتمان در آن حق دارند، سگ خود را نگهداری کند.

آیا نگهداری از سگ در داخل منزل جرم است؟

قبل از اینکه پاسخ این سؤال را بدهیم باید بگوییم که نگهداری از سگ در خانه یا ملک شخصی یا آپارتمان شخصی شما جرم نیست؛ یعنی اگر کسی در آپارتمان خود سگی را نگهداری کند جرمی مرتکب نشده است؛ اما اگر این نگهداری همراه با آزار همسایه، سروصدای بی‌وقفه حیوان و یا آلودگی فضولات و موی حیوان باشد ماجرا متفاوت است.

سگ حیوانی پاسدار است یعنی در مقابل مزاحمت سروصدا می‌کند

. حال اگر این حیوان به درستی تربیت نشده باشد و به طور مکرر با ایجاد سروصدا و آلودگی موجب مشکلات در ساختمان شود، همسایه‌ها می‌توانند با اثبات کردن این مسئله که نگهداری از سگ موجب انتشار بوی بد، آلودگی یا سروصدا در ساختمان شده است، از مالک حیوان شکایت کنند و این مسئله قابل‌پیگیری است.

نگهداری از سگ در منزل

چه قوانینی به جرم سگ گردانی اشاره می‌کنند؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم شما نمی‌توانید در هیچ‌یک از مشاعات ساختمان از سگ خود نگهداری کنید. همچنین یکی از موارد قانونی که برای ممنوعیت نگهداری سگ به آن استناد می‌کنند ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی است. در این قانون بیان شده است:

هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل:

آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده.
دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زائد.
ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها.
زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام.
استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی.

ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

برخی از افراد با تفسیر این قانون نتیجه می‌گیرند که اگر عملکرد یک فرد موجب تهدید برای بهداشت عمومی جامعه باشد، مجازات در پی خواهد داشت؛ بنابراین درصورتی‌که همسایه بتواند ثابت کند که نگهداری از سگ موجب از بین رفتن بهداشت عمومی ساختمان شده، می‌تواند از شما شکایت و مسئله را پیگیری نماید.البته این مسئله در روستاها و باغ‌ها متفاوت است که هدف از نگهداری حیوان حفاظت است و به دلیل فضای گسترده امکان گسترش آلودگی و بیماری نیز وجود ندارد.

ماده ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد:

درصورتی‌که سگ به هر دلیلی به افراد حمله کند یا با واق زدن موجب ترس و وحشت افراد شود، صاحب سگ مسئول خواهد بود و درصورتی‌که سگ موجب فوت یا آسیب به فردی شود، صاحب حیوان قصاص خواهد شد.

چند نکته که صاحبان سگ باید بدانند

اگر شما نیز مانند نگارنده از عاشقان این حیوان زیبا هستید و می‌خواهید نگهداری از این حیوان برای شما و دیگران ایجاد دردسر و ناراحتی نکند، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

درصورتی‌که شما از علاقه‌مندان نگهداری سگ در آپارتمان هستید، باید چه مواردی را در نظر بگیرید؟

از قوانین آپارتمان مطلع شوید

قبل از هر چیز از قوانین خانه‌ای که در آن ساکن هستید اطمینان حاصل کنید. درصورتی‌که مستأجر هستید با صاحب‌خانه صحبت کنید. در برخی از منازل ورود حیوانات خانگی ممنوع است پس از محدودیت‌های محل زندگی خود اطمینان حاصل کنید.

سگ‌ها را به سرپرستی بگیرید

از خرید سگ و گربه و حتی پرندگان از پرورش‌دهندگان بپرهیزید. خرید توله‌سگ‌های شیرین و دوست‌داشتنی از پرورش‌دهنده تنها موجب آزار بیشتر حیوانات والد برای کسب درآمد می‌شود؛ اما می‌توانید از حیوانات رها شده و مراکز نگهداری حیواناتی را که به محبت نیاز دارند انتخاب کنید.

آموزش ببینید.

قبل از اینکه یک سگ را به سرپرستی قبول کنید آموزش ببینید. نحوه برخورد شما با سگ و تسلط شما در کنترل حیوان نقش مهمی در زندگی‌تان خواهد داشت. اگر از همان روز اول به درستی با سگ خود برخورد نکنید درگیر مشکلاتی مانند واق زدن بیجا، کثیف کردن مکرر منزل، گازگرفتگی و پرخاش و آلفا شدن سگ خواهید شد و این مسئله در زمان نگهداری سگ در آپارتمان می‌تواند موجب اعتراض همسایه‌ها باشد. اگر شما بتوانید سگ خود را به درستی کنترل کنید و از نیازهای حیوان آگاه باشید، کمترین مشکل را با همسایگان خود و اطرافیان خواهید داشت.

از قلاده استفاده کنید.

خروج سگ از خانه بدون قلاده حتی برای سگ‌های کوچک و بسیار آرام ممنوع است. در مورد سگ‌های بالای ده کیلو قلاده و در صورت نیاز پوزبند ضروری است. فراموش نکنید حتی یک حیوان تربیت شده هم ممکن است در خارج از خانه دچار هیجان شود و به خودش و دیگران صدمه بزند. همین سال گذشته سهل‌انگاری سرپرست یک سگ بزرگ موجب آسیب مرگباری برای یک دختربچه شد. عکس این مورد هم صادق است. بوق زدن ناگهانی یک اتومبیل سگی را که بند و قلاده نداشت ترسانده بود و حیوان هیجان زده به خیابان دویده بود و زیر چرخ ماشین رفته بود. به همین سادگی استفاده از بند و قلاده میتواند امنیت حیوان شما و دیگران را تضمین کند.
دهکده مهربانی

نژادهای خطرناک را بشناسید

سگ‌های بزرگ و شکاری، نژادهایی مانند پیت بول، رتوایلر و ژرمن و … را در آپارتمان نگهداری نکنید. نگهداری از سگ‌های خشنی مانند پیت بول برای افراد ماهر و متخصص هم توصیه نمی‌شود چون برخلاف ژرمن، پیت بول سگی بسیار خطرناک ، غیرقابل‌کنترل و وحشی است.

به نظافت و سلامت حیوان اهمیت بدهید

سگ‌ها به صورت کلی نیاز به شستشوی مداوم ندارند و هر دو ماه یک‌بار حمام برای آن‌ها مناسب است؛ اما مواردی مانند واکسن، قرص ضد انگل، چک آپ مرتب پزشکی و کوتاه کردن موی حیوان در فصل گرم می‌تواند از ایجاد آلودگی جلوگیری کند. همچنین سگ و گربه خود را به طور مرتب حداقل هر دو روز یک‌بار برس بکشید تا موی اضافه حیوان در مشاعات ساختمان نریزد.

برای گرداندن سگ خود از محل‌های خلوت و یا ساعات انتهای شب استفاده کنید.

با وجود تمام موارد یاد شده هنوز هم هستند افرادی که از سگ‌ها وحشت دارند یا آنها را نجس می‌دانند. برای کاهش دردسر در این موارد سگ خود را در ساعات پایانی شب به پارک ببرید یا برای گردش با سگ خود منطقه‌ای خلوت‌تر را انتخاب کنید.

نظافت فضولات سگ

قبل از بیرون بردن سگ به یک محل عمومی، از حیوان بخواهید که ادرار کند تا با این عمل در خیابان موجب

ایجاد حساسیت افراد نشود. همچنین کیسه مخصوصی همراه داشته باشید و فضولات احتمالی سگتان را خودتان جمع کرده در سطل آشغال بریزید. زمانی که تمام این موارد را رعایت کنید هیچ‌کس نمی‌تواند شما را بابت شکستن قوانین اجتماعی زیر سؤال ببرد.

چنانچه در موارد مرتبط با نگهداری سگ یا مسائل مرتبط دچار مشکل شدید همکاران ما در سامانه حقوقی عدلاک آماده کمک‌رسانی به شما عزیزان هستند.

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان چه مشکلی دارد؟

چرا نگهداری سگ در آپارتمان کار درستی نیست؟ما در اینجا به برخی از دلایلی که باید پیش از گرفتن تصمیم برای نگهداری سگ مدنظر قرار دهید اشاره می‌کنیم:

از خریدن سگ برای سرگرمی، زیبایی یا کلاس گذاشتن جدا بپرهیزید، سگ موجودی زنده و دارای احساسات قوی است. تنها زمانی این حیوان را به سرپرستی بگیرید که اطمینان داشته باشید از پس مشکلات و چالش‌های پیش روی نگهداری سگ بدخواهید آمد.
قبل از اینکه سگی را بخرید یا به سرپرستی بگیرید حتماً در کلاس‌های آموزشی ویژه که برای آموزش کنترل و تربیت سگ وجود دارد شرکت کنید. شما باید از روز اول بدانید که با حیوان چطور رفتار کنید. تعلیم سرپرست سگ از تعلیم سگ مهم‌تر است.
از خرید سگ از افرادی که به توله کشی مشغول‌اند بپرهیزید. شما می‌توانید با حمایت از حیوانات آسیب‌دیده‌ای که در مراکز مختلف نگهداری می‌شوند عشق خود را با یک فرشتۀ آسیب‌دیده تقسیم کنید.
رعایت حقوق آپارتمان‌نشینی واجب و لازم است. در یک آپارتمان همسایگان حق برابری دارند بنابراین پیش از آوردن سگ، اطمینان حاصل کنید که همسایگان شما با حضور حیوان در ساختمان مشکلی ندارند.
نظافت حیوان در هر شرایطی با شماست؛ بنابراین چنانچه سگ شما به ساختمان آسیبی برساند یا در ساختمان ادرار و مدفوع کند یا ریزش مو داشته باشد، نظافت آن باید فوراً توسط مالک سگ انجام شود.
سگ حیوانی پرشور و عاشق تحرک است و بنابراین ساعت‌ها حضور در فضای بسته آپارتمان برای سگ آزاردهنده است و می‌تواند موجب بی‌تابی، واق زدن بیش از حد و … می‌شود؛ بنابراین اگر نمی‌توانید روزی دو بار حداقل به مدت دو ساعت حیوان خود را برای تخلیه انرژی به بیرون از خانه ببرید از نگهداری از سگ خودداری کنید؛ زیرا هم موجب آزار حیوان می‌شوید و هم آسایش همسایه‌ها را از بین می‌برید.
اگر مجبور هستید که بیشتر از دو ساعت در روز سگ خود را تنها بگذارید حتماً پیش از این کار حیوان را برای پیاده‌روی بیرون ببرید و پس از یکی دو ساعت بازی حیوان را حسابی خسته کنید. سپس می‌توانید اسباب‌بازی‌ها و تشویقی‌های دلخواهش را نزدیک او قرار دهید و بعد حیوان را ترک کنید. به این ترتیب سگ کمتر بی‌تابی می‌کند.
اگر دوری شما از حیوان و تنها ماندن سگ بیشتر از سه چهار ساعت طول کشید از یک فرد قابل‌اعتماد آشنا بخواهید وضعیت حیوان را بررسی کند و زمانی را با حیوان سپری کند به این ترتیب حیوان آرام می‌گیرد و از بهم ریختن خانه یا واق زدن‌های بیجایی که موجب سلب آسایش همسایگان می‌شود جلوگیری می‌کند.

در نهایت باید بگوییم سگها موجوداتی بی نهایت وابسته و احساساتی هستند. تنها زمانی برای خریدن یا به سرپرستی گرفتن یک سگ اقدام کنید که اطمینان داشته باشید از پس پذیرش مسئولیت یک موجود زنده و محبت و رسیدگی به آن برمی آیید.

حیوان آزاریک بیمار روانی است

با حیوانات مهربان باشیم:بسیاری از حیوانات خانگی و غیره توسط افرادی که دارای بیماری های روانی خطرناک هستند مورد آسیب های جدی قرار می گیرند.

بسیاری از افراد که وقتی زورشان به یکدیگر نمی‌رسد، عصبانیت‌شان را بر سر یک حیوان بی‌زبان بی‌گناه خالی می‌کنند و می‌خواهند با آزار آن حیوان، طرف مقابل را عصبانی و ناراحت کنند و از او انتقام بگیرند.
بحرانی به نام «حیوان‌آزاری»! گروکشی و گروگان‌گیری در تاریخ روابط انسانی هم در بُعد فردی و هم اجتماعی و سیاسی یک روش برای رسیدن به هدف است.
سارقی کودک یک خانواده سرمایه‌دار را می‌رباید و در ازای آزادی‌اش، پول قلمبه‌ای را طلب می‌کند.
یا این‌که یک گروه تروریستی علیه یک دولت، گروگان‌گیری می‌کند و مسئولان دولتی را تهدید به شکنجه و آزار گروگان فوق می‌کند.
اما حالا و در دوران مدرن که آدم‌ها حیوانات را پس از اهلی‌کردن، خانگی کرده‌اند، گروگان‌گیری و گروکشی به حیطه این موجودات کشیده شده و انتقام‌گیری‌های بین آدم‌ها با آزار آن‌ها انجام می‌شود.

یک اختلال در شخصیت

نحوه برخورد هر فرد با یک موجود زنده که از یک‌سو هیچ دخالت یا نسبتی با مشکلات انسان ندارد و از سوی دیگر توان دفاع از خود را نیز ندارد، از چند منظر قابل بحث است. روانشناسان معتقدند حیوان‌آزارها از نوعی اختلال شخصیت رنج می‌برند و یکی از علائم هشداردهنده شناسایی اختلالات روان در انسان‌ها، شکنجه و کشتار حیوانات است؛ رفتاری که به آن «جنون حیوان‌آزاری» و به عبارت دیگر لذت‌بردن از تماشای درد و شکنجه حیوانات می‌گویند.

به گفته آن‌ها، حیوان‌آزارها چون به ‌لحاظ روانی طبیعی نیستند؛ به‌طور یقین دچار مشکلات شخصیتی دیگری نیز هستند و اغلب، حتی در خانه‌های خودشان، به آزار و اذیت افراد خانه، مخصوصا کم سن‌وسال‌ترها و آن‌هایی می‌پردازند که قدرت دفاع از خود را ندارند.

نداشتن کرامت انسانی

گاهی این حرکات با این هدف است که افراد با شخصیت‌های سرخورده که خود نیز به‌طور قطع تحت «خشونت» بزرگ شده‌اند و کرامت نفس‌شان لگدمال شده و تحقیر شده‌اند، می‌خواهند خودشان را بزرگ نشان داده و از فرد مقابل، انتقام‌گیری کرده یا باج بگیرند. این‌ها دارای عقده‌های روحی ـ روانی هستند که آن‌را بر افراد ضعیف‌تر از خود تخلیه می‌کنند. آن‌ها با این کار حس می‌کنند خیلی قوی هستند و حقارت خود را پشت این احساس مخفی می‌کنند.

طغیان عقده‌های روانی

روانشناسان می‌گویند افرادی که اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند فرایندی را طی کرده‌اند تا به این درجه از نابهنجاری رسیده‌اند. پروین ناظمی، روانشناس در این‌باره معتقد است: «حیوان‌آزارها حتی به‌جز این رفتارها، مشکلات شخصیتی دیگری هم دارند. برای نمونه می‌خواهندخودشان را بزرگ نشان دهند یا وقتی زورشان به کسی نمی‌رسد، عقده‌هایشان را روی ضعیف تر از خودشان نشان می‌دهند و سراغ حیوانات بی‌دفاع می‌روند و با این‌ کار حس می‌کنند خیلی قوی هستند و حقارت‌شان پشت این احساس پنهان می‌شود؛ درحالی‌که در اصل، حیوانات، همسایگان ما در این کره خاکی هستند. مادر یک گربه هم یک مادر است، یک انسان با روانی سالم هرگز به فکر آزار یک بچه گربه نمی‌افتد.»
عدم جرم‌انگاری حیوان‌آزاری و نبود قانون لازم

پروین ناظمی، روانشناس در ادامه یکی از علت‌های مهم شیوع حیوان‌آزاری در جامعه را «نبود قانون مدون برای حمایت از حیوانات» و «عدم جرم‌انگاری حیوان آزاری» عنوان می‌کند.

او می‌گوید: «با توجه به وقوع حوادث و جنایات در قالب حیوان‌آزاری، مراجع قضایی صرفا نباید به جریمه‌های نقدی و حبس اکتفا کنند؛ بلکه با ارجاع مجرمان به روانشناسان و روانپزشکان و درمان مشکلات روانی آن‌ها، جلوی عواقب بعدی ماجرا را بگیرند.»

این روانشناس یادآوری می‌کند: «براساس بررسی‌ها و آمارها، بسیاری از مجرمان خطرناک سابقه حیوان‌آزاری در دوران کودکی داشته‌اند. بنابراین بعید نیست یک بیمار حیوان‌آزار به‌جای حیوان، یک بچه، زن یا یک مرد را هدف قرار دهد و دست به اعمال خشونت‌آمیز و قتل‌های فجیع بزند. در این میان نباید فراموش کنیم ممکن است این افراد از لحاظ ظاهری، شخصیتی متعادل داشته باشند؛ اما حیوان‌آزاری دلیل موجهی بر بیماری آن‌هاست؛ هر چند در بیشتر موارد، فرد حیوان‌آزار، به‌ویژه در معاشرت‌های مداوم، تعادل روانی ندارد.»

ناظمی تاکید می‌کند که چنین فردی، یک بیمار مبتلابه اختلالات روانی به حساب می‌آید حال می‌خواهد خفیف یا شدید باشد. چنین فردی، نیازمند دارودرمانی همراه با گذراندن جلسات روان‌درمانی است.

نه به حیوان ازاری

زمینه‌ای برای جنایات آینده

آمارها نشان می‌دهد حدود ۹۰درصد از جنایتکاران، در کودکی از شکنجه دادن و کشتن حیوانات لذت می‌بردند که این موضوع در سابقه قتل‌های زنجیره‌ای توسط کارشناسان تایید شده است.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر قاتلان زنجیره‌ای یا افرادی که رفتارهای خشونت‌آمیز در مقابل همنوعان خود داشته‌اند در کودکی و نوجوانی و حتی بزرگسالی، در معرض خشونت‌های بسیار شدید و حتی تجاوز قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته این رفتار جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات در نظر می‌گیرند؛ چراکه این نوع خشونت‌ها در صورت عدم پی‌گیری و درمان نشدن، تهدیدی جدی برای سلامت روانی جامعه محسوب می‌شود.

به گفته روانشناسان، شخصی که مرتکب شکنجه‌های فجیع و دردناک حیوانات می‌شود از درجه شدیدی از «زوسادیسم» رنج می‌برد و علاوه بر دارودرمانی و رفتاردرمانی، باید در مراکز درمانی بستری شده و مدتی طولانی، تحت درمان باشد.

با این همه تمام نظریه‌های جامعه‌شناسی بر این باورند که قوانین به تنهایی نمی‌توانند از عهده منع حیوان‌آزاری یا هر نوع بزه دیگر برآیند و باید همراه با تدوین، تصویب و اعمال قانون، به جامعه آموزش داده شود.

در این راه، سازمان‌های مردم ‌نهاد و کنشگران فعال حوزه حقوق حیوانات، می‌توانند قدم‌های بزرگی را برای آموزش رفتار درست با حیوانات به گروه‌های مختلف شهری و روستایی بدهند و نقشی موثر در راستای کاهش حیوان‌آزاری در جامعه ایفا کنند./همشهری آنلاین

 

دانستنی/نکات مهم در شست و شوی سگ ها

باحیوانات مهربان باشیم:توجه داشته باشید که حمام­ های دوره­ ای  سگ ها توسط صاحبان سگ بسیار مهم است.

چراکه این موضوع  مستقیما با  سلامتی، پوشش و پوست سگ در ارتباط است.
زیرا در حالی که سگ­ ها از مزایای حمام کردن سگ در خانه، بهره مند می­شوند،
صاحبان سگ نیز می­توانند در زمان نوازش دوست چهار پای خود، بوی او را به راحتی تحمل کنند.
مانند بسیاری از صاحبان سگ، احتمالاً شما هم با مشکلات حمام کردن سگ در خانه، مواجه هستید،حمام کردن سگ
به خصوص اگر آنها  با استفاده از  چنگ و دندان برای نرفتن به حمام مقاوت خود را نشان میدهند.
حتی اگر شما خوش شانس باشید، با وجود روال معمولی که باید با آن روبرو شوید،
لازم است برای بهبود بخشی کیفیت زمان حمام مسائلی را بدانید.

 

نکات مهم در حمام کردن سگ ها

برای شروع وسایل شستشو و نظافتی را در اسرع وقت تهیه کنید

۱. از شامپوی مخصوص سگ استفاده کنید

سگها موجوداتی قوی و سرسخت هستند، بنابراین قادر به تحمل شرایط سخت و خوردن چیزهایی هستند
که انسان هرگز نمی­تواند آن را هضم کند.
این واقعیت به معنای این است که نمی­توانید هر محصولی را که خودتان استفاده می­کنید، به آنها نیز بدهید.
این امر هم در مورد مواد غذایی و همچنین شامپو مخصوص حیوانات خانگی نیز صادق است.
انسان و سگ pH متفاوتی در پوست خود دارند.

طیف pH پوست انسان ۵ است، به این معنی که اسیدی تر است.
سگها دارای pH با عدد ۷ هستند، که یک تعادل pH خنثی می­باشد.
اگر در حمام کردن سگ در خانه از شامپوی انسانی استفاده شود، باعث آسیب به پوست و خزِ سگ میشود.
بنابراین برای  اینکار حتما از شامپو سگ استفاده کنید.

۲. قبل از حمام کردن سگ در خانه، او را برس بزنید

اگر می­خواهید زمان حمام کمتر شود سگ را قبل از اینکه خیس کنید ،برس بکشید
این کار به از بین بردن موهای زائد، خشکی و گرد و غبار کمک می­کند.
برس زدن باعث می­گردد فرایند حمام کردن سگ در خانه راحت تر و تمیزتر انجام شود،
به ویژه اگر این کار را در وان حمام انجام دهید.
از برس و شانه استفاده کنید تا سطح رویی و پایینی پوشش سگ کاملا شانه خورده و گره­های مو از بین برود.

برس کردن سگ

۳. استفاده از کمک افرادی که در این زمینه تجربه دارند

اگر تجربه حمام کردن سگ در خانه را ندارید و یا سگی دارید که نگران استحمام است،
بهتر است از شخصی باتجربه بخواهید که به شما کمک کند.
داشتن شخص دیگری در آنجا می­تواند در ایجاد تمرکز شما و آرام نگه داشتن سگ موثر باشد
که روشی کارآمد برای آسان سازی و سرعت کار است.
اینکار به خصوص در اولین بار مهم است، چون هدف شما این است که تا حد ممکن تجربه مثبتی داشته باشید.

۴. مواظب باشید محلول صابونی زیر موی سگ باقی نماند

سگ­ها تا حدودی بخشی از نظافت خود را انجام می­دهند،
اما حمام کردن سگ در خانه به صورت دوره­ای سه هفته یکبار، بخشی اساسی برای حفظ سلامتی و بهداشت آنها می­ باشد.
با این حال، شما باید هنگام استحمام حتما سگ را به طور کامل آبکشی کنید و همه شامپو را از بدنش بزدائید.
اگر بگذارید شامپو یا نرم کننده روی پوست یا موی آنها خشک شود،
می­تواند باعث سوزش پوست او شده و چندین مسئله از جمله آلرژی و ناراحتی پوستی و یا ریزش مو ایجاد کند.

۵. استحمام سگ را از زمان تولگی شروع کنید

یکی از راهنمایی­ های مهم برای ساده سازی حمام کردن سگ در خانه، شروع به استحمام او از وقتی است که هنوز یک توله سگ است.
سگ ­ها با تکرار رفتار، خوب یا بد را می­آموزند.

با انجام این کار در اوایل زندگی او، به توله سگ خود می­گویید
که استحمام بخشی طبیعی و لذت بخش از زندگی آنهاست.

۶. قبل از حمام سگ وسایل کار را آماده کنید

اگر می­خواهید حمام کردن سگ در خانه تا حد ممکن یکپارچه و کارآمد باشد،
باید تمام تجهیزات استحمام را در نزدیکی خود داشته باشید.

این وسایل شامل موارد زیر است:

– شامپو و نرم کننده را با دست آزاد خود بگیرید، با دست دیگر سگ را در جای خود نگه دارید.
– حوله را روی قفسه حوله آویزان کنید، جایی که می­تواند خشک و در دسترس باشد.
– چیزهای لذت بخشی را در جیب خود بگذارید تا بتوانید به راحتی رفتار سگ خود را کنترل کنید یا به او جایزه دهید.
– یک سطل را در نزدیکی وان بگذارید که در آن برس، شانه­ ها و هر ابزار دیگری را که قصد استفاده از آن را دارید، نگه دارید.
– یک تشک ضد لغزش را در کف وان قرار دهید.
این کار باعث می­شود از لغزش و صدمه دیدن سگ شما در هنگام تلاش برای بیرون رفتن، جلوگیری شود.
– تخلیه وان را با پشم استیل مسدود کنید تا از رفتن موهای سگ به داخل راه آب جلوگیری شود.

۷. توجه به مراقبت از گوش های سگ

گوش­های سگ فوق العاده حساس هستند.شما باید از ورود آب به گوش داخلی سگ جلوگیری کنید،
زیرا اینکار می­تواند برای سگ بسیار دردناک باشد.
برای اینکه روند حمام کردن سگ در خانه هرچه راحت­ تر انجام شود،
توپ­ های پنبه ­ای را به دقت در قسمت ورودی گوش های توله سگ خود قرار دهید ولی به داخل فرو نکنید.
پس از اتمام حمام کردن سگ در خانه گوش ­های او را با پارچه کتانی خشک کنید.
حتما پس از استحمام حیوان خانگی خود را خشک کرده و تشویقی مورد علاقه اش را در اختیارش قرارداده تا برای حمام های بعدی اشتیاق نشان دهد .

قبل از آوردن حیوان خانگی حتما این مطلب رو بخوانید

داشتن حیوان خانگی برای هر انسانی میتواند لذت بخش و هیجان انگیز باشد. 

اما این هیجان و لذت تا چه زمانی ادامه دارد؟ ایا همیشه از داشتن حیوان خانگی لذت میبریم؟

دوستان عزیزم توجه داشته باشید نگهداری از حیوان خانگی اعم از سگ،گربه،پرنده و….. مسئولیت بسیار سنگینی است.

نگهداری از حیوان خانگی دارای مصائب بسیاری است که شامل هزینه و صرف وقت زیادی است.

اگر شاغل هستید و ساعت طولانی بیرون از منزل بسر میبرید فکر آوردن حیوان خانگی را ازسرخود بیرون کنید.

دوست من به این نکته توجه داشته باش حیوان خانگی مانند نوزادی است که هرگز بزرگ نمیشود.

همانطور که یک نوزاد به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد حیوان هم همینطور است.

بسیاری تصور میکنند که حیوان نیازی به مراقبت ندارد این تصور بسیار غلط و دور از انصاف است.

 

نگهداری از سگ:
چند لحظه صبر کنین! قبل از اینکه سرپرستی سگ را به عهده بگیرین؛ باید مطمئن بشید؛ که می دونین چطوری از دوست جدید تون به درستی مراقبت کنین و درست همین جاست که ما وارد می شیم.
توی این راهنما می خوایم یه نگاه کامل و عمیق به نگهداری از سگ و مالکیتش داشته باشیم و بهتون هر چیزی که لازمه تا یه حیوان خونگی رو خوشبخت کنه، بگیم.
همیشه یادتون باشه: اگه تو فکر نگهداری سگ جدید هستین؛ ما شما رو تشویق می کنیم تا به پناهگاه های اطراف شهر سر بزنین و سگ های قابل پذیرش رو جست و جو کنین.

سگ ها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستن؛ بنابراین حیوانات خانگی خیلی خوبی به شمار میان.
از اونجایی که این حیوانات هوش زیادی دارن؛ سطح بالایی از تعامل رو ارائه می دن و اگه به طور روزانه براشون وقت بذارین و آموزش شون بدین، خیلی زود پیشرفت می کنن.
به همین دلیل اگه زندگی پر مشغله ای دارین، اغلب سفر می کنین و برای مدت طولانی خونه نیستین، ممکنه مراقبت از سگ گزینه مناسبی براتون نباشه و شاید بهتره که تجدید نظر کنین!

برخلاف گربه ها، بیشتر سگ ها نیاز به تعامل اجتماعی با مردم و سگ های دیگه دارن و به طور ایده آل صاحب سگ باید ۱ تا ۲ ساعت از روز رو به حیوون خونگیش اختصاص بده. این زمان رو می تونین بین پیاده روی، تمرین و زمان بازی تقسیم کنین؛ اما بخش مهم قضیه اینه که شما هر روز با سگ تون وقت بگذرونین.دهکده مهربانی

سگ ها علاوه بر تعامل اجتماعی، نیازهای روزانه مختلفی دارن. بیشتر سگ ها ۲ یا ۳ بار در روز باید غذای سگ بخورن و حداقل چند بار در روز نیاز به پر کردن کاسه آب دارن. یکی از مهم ترین اصول نگهداری سگ اینه که مطمئن بشین به اندازه کافی غذا و آب می خورن.

توله سگ های ۸ تا ۱۲ هفته ای به چهار وعده غذایی در روز نیاز دارن.
به توله سگ های ۳ تا ۶ ماهه سه وعده در روز غذا بدین.
به توله سگ ها از ۶ ماه تا ۱ سال دو وعده در روز غذا بدین.
هنگامی که سگ شما به اولین تولد خودش رسید، یک وعده غذایی در روز معمولا کافیه.

برخی از سگ‌ ها، از جمله سگ‌ هایی با نیش های بزرگ‌تر یا اونایی که مستعد نفخ هستن، بهتره با دو وعده غذایی کوچک‌ تر در روز تغذیه بشن.
فعالیت بدنی نیاز هرروزهه سگ ها
ونا هرروز به ورزش کردن نیاز دارن اما میزانش کاملا به نژادی که دارن بستگی داره. نگهداری از سگ‌ هایی مثل لابرادور و … به چندین ساعت ورزش شدید در روز نیازمنده. پیاده‌روی، بازی کردن چند بار در روز برای رفع نیاز های فعال‌ترین نژادها ضروریه.

اگر خودتون چندان فعال نیستین، بهتره نگهداری از سگ هایی با نژاد آروم تر مثل: پاگ، مالتیز یا پامرانین رو امتحان کنین. سگ‌ های کوچک تر معمولا برای افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌ کنن و یا نمی‌ تونن بیشتر از ۱ یا ۲ بار همراه سگ پیاده‌روی کوتاه بکنن، نژادهای بهتری هستن. بهتره قبل از اینکه مسئولیت مراقبت از سگ رو به عهده بگیرین؛ تطبیق داشتن انرژی خودتون با حیوان خونگی تون رو در نظر بگیرین تا در کنار هم خوشحال تر باشین.
واما هزینه های نگهداری از سگ ها:
یکی از دلایل اصلی که مردم نگهداری سگ ها رو متوقف می کنن و اونا رو توی پناهگاه رها می کنن، پوله. بسیاری از مردم نمی دونن که داشتن یک سگ چقدر می تونه پر هزینه باشه و به همین دلیل هم نمی تونن به درستی از یک سگ مراقبت کنن. هزینه های اصلی مراقبت از سگ عبارتند از:

هزینه اولیه ایجاد فضایی برای مراقبت سگ
هزینه مکرر غذای خشک سگ با کیفیت
هزینه غیرقابل پیش بینی دامپزشکی
ظرف غذا و کاسه آب
اسباب بازی از جمله اسباب بازی های جویدنی ایمن
برس و شانه برای نظافت، از جمله شانه کک
افسار ( برای آشنایی بیشتر می تونین مقاله های معرفی کامل انواع قلاده سگ و ۸ نوع بند قلاده سگ رو مطالعه کنین.
حامل (برای سگ های کوچکتر)
باکس سگ ( برای تربیت )
تخت با پتو یا حوله گرم
مسواک سگبرس کردن سگ
هزینه های غذای سگ

غذا بالاترین هزینه تکراریه شماست و می تونه دقیقا اندازه هزینه خورد و خوراک یک بچه آدمیزاد گرون باشه، به خصوص اگر سگ بزرگتری داشته باشین. سگ های کوچک تنها به ¼ فنجان تا ۱ فنجان غذا در روز نیاز دارن، در حالی که سگ های بزرگتر می تونن تا ۳ فنجان غذا در روز بخورن.
هزینه های نظافت سگ

در نهایت، بیشتر سگ ها برای تمیز و سالم نگه داشتن مو هاشون نیاز به آرایشگر دارن. حتی اگه خودتون مو های سگ رو شانه بزنین و بشورین، مراقبت و کوتاه کردن از ناخن می تونه مشکل باشه و معمولا بهترین کار اینه که توسط یک متخصص انجام بشه؛ چون ناخن سگ ها رگ های خونی حساسی داره که اگه آسیبی ببینن باعث ایجاد درد و خونریزی می شه. اگر سگی با موی بلند دارین یا سگی با کت ضخیم که نیاز به مراقبت منظم داره، هزینه های نظافت و کوتاهی مو ها و ناخن ها ممکنه کمی سنگین بشه.
نیاز های دیگر سگ خانگی:
همونطور که خودتون می دونین سگ ها به تحرک ذهنی نیاز دارن و زمان بازی بهترین راه برای آروم کردن نیاز شون به تحرکه. سگ ها به یک سطل بزرگ پر از اسباب‌بازی نیاز ندارن، اما داشتن ۱ یا ۲ اسباب‌ بازی می‌ تونه کمک زیادی به شاد و خسته شدن شون بکنه. ما تعداد کمی از اسباب‌بازی‌ ها رو بهتون توصیه می‌ کنیم:

توپ یا دیسک ( برای پرت کردن و آوردنش توسط سگ )
چیزی مناسب کشیدن مثل اسباب‌ بازی هایی به شکل طناب
عروسک نرم برای جویدن یا بغل کردن

همچنین برای نگهداری سگ به یک برس مخصوص نیاز دارین؛ تا مو های سگ رو بدون گره و صاف نگه دارین. مطمئن بشین که یک برس بدون داشتن دندانه های تیز تهیه می کنین؛ چون بعضی از برس ها ساینده هستن و می تونن پوست سگ شما رو تحریک کنن.

تخت سگ از نظر فنی ضروری نیست، اما دردسر ایجاد یک مکان دنج برای سگ رو از همون ابتدا رفع می کنه. تخت های سگ در اشکال و اندازه های مختلف ساخته شدن و در برابر سایش و پارگی حفاری مقاوم هستن.
همونطور که خودتون می دونین سگ ها بسیار به عشق و محبت شما وابسته هستن بنابراین در موضوع مراقبت از سگ خیلی مهمه که اونا رو بخشی از خانواده تون بدونین و باهاشون ارتباط بگیرین. همچنین مهم ترین کار برای نگهداری سگ یا توله سگ بردنش پیش دامپزشک برای واکسیناسیون ( به طور معمول واکسن ها سالی یکبار یا هر ۳ سال یکبار تجویز می شن ) و گرفتن درمان‌ مناسب پیشگیری از انگل و کنه هستش. چک آپ مرتب رو حتما در برنامه نگهداری از سگ تون داشته باشین تا خدای نکرده سگ به بیماری خاصی دچار نشه. به علاوه یه دامپزشک خوب همچین ویژگی هایی داره:

۲۴ ساعته و آخر هفته ها هم در دسترسه تا اگر موقعیت اورژانسی ای پیش اومد، بهش اطلاع بدین.
به سوالاتتون در تمام زمینه های نگهداری سگ با حوصله و کامل جواب می ده. پاسخ هاش مناسب و گره بازکنه.
سرش خیلی شلوغ نیست و می تونه طبق زمان بندی سگ رو معاینه کنه.

,

با حیوانات مهربان باشیم

لطفابا حیوانات مهربان باشید:چیزهایی زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم از حیوانات بیاموزیم.

با این وجود، انسان‌ها می‌توانند رفتار بی‌رحمانه و خشونت‌آمیزی با حیوانات داشته باشند.

در ادامه مطلب جملات زیبایی  از بزرگان در رابطه با مهربانی با حیوانات بخوانید که به شما نشان می‌دهند  چرا باید رفتار خوبی با حیوانات داشته باشیم.

حیوانات، دوستان ما هستند و به همین دلیل است که باید رفتار دوستانه‌ای با آن‌ها داشته باشیم.

سگ تنها موجودی روی زمین است که شما را بیشتر از خودش دوست می‌دارد – جاش بیلینگز

با حیوانات مهربان باشیم

شاید بزرگ‌ترین هدیه‌ای که یک حیوان می‌تواند به ما بدهد، یادآوری دائمی شخصیت واقعی ماست – عشق بهترین داروست :آنچه که دو سگ به یک سرباز در مورد امید، انسانیت و معجزات روزانه یاد دادندنیک تروت

پانسیون سگ

انسان می‌تواند بدون کشتن حیوانات برای تهیه‌ی غذا زندگی کند و سالم بماند؛ در نتیجه، اگر گوشت می‌خورد، در واقع در گرفتن جان یک حیوان صرفاً به خاطر اشتهای خود شرکت می‌کند و عمل او کاملاً غیراخلاقی است – لئو تولستوی

پانسیون سگ
هر کسی که می‌گوید نمی‌توانید خوشبختی را بخرید، توله سگ‌ها را در نظر نگرفته است – جن هیل

بسیاری از انسان‌ها با حیوانات حرف می‌زنند اما تعدادی کمی از آن‌ها به حیوانات گوش می‌دهند. مشکل این است – ای ای میلن

آیا می‌دانید چرا اکثر نجات‌یافتگان هولوکاست، گیاه‌خوار هستند؟ چون می‌دانند که مانند یک حیوان با شما رفتار شدن چه حسی دارد – چاک پالانیک

انسان‌ها گاهی‌اوقات در مورد بی‌رحمی انسان صحبت می‌کنند اما این برای جانوران کاملاً ناعادلانه و غیرمنصفانه است.

هیچ حیوانی نمی‌تواند به اندازه‌ی انسان بی‌رحم، حیله‌گر و خشن باشد – فئودور داستایوفسکی

حیوانات، پنجره‌ای به سمت روح و دری به سمت مقصد معنوی انسان هستند. اگر اجازه‌ی ورودی به زندگیتان را به آن‌ها بدهید و از آن‌ها یاد بگیرید، به انسان بهتری تبدیل خواهید شد – کیم شیتولا، فرشتگان روح: جستجوی حیوانات برای بیداری بشر

ای کاش هر آنچه که زنده است، از رنج و درد رها شود – بودا

در صورتی که به یک سگ تشنه و گرسنه کمک کنید و او را خوشبخت سازید، هرگز شما را گاز نخواهد گرفت. این فرق اساسی بین انسان و سگ است – مارک تواین

حیوانات دوستان من هستند … و من دوستانم را نمی‌خورم – جرج برنارد شاور

سرنوشت حیوانات برای من بسیار مهم‌تر از ترس از احمق به نظر رسیدن است – امیل زولا

حیوانات، قابل اعتماد، سرشار از عشق، صادق در علاقه، قابل پیش‌بینی در اعمال، قدردان و وفادار هستند. این موارد، استانداردهای دشواری برای انسان‌ها به شمار می‌روند – آلفرد مونتاپرت

دوستی با حیواناتدوست عزیز که این متن رو خواندید لطفا در ترویج فرهنگ حیواندوستی و احترام به طبیعت در راستای مسئولیت اجتماعی خود با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۲۴۷۹۹۶۵۲ تماس حاصل فرمایید.

 

نخریم به سرپرستی بگیریم

حیوان خانگی نخریم به سرپرستی بگیریم

دهکده مهربانی چیتگر:آنها ثانیه‌ها را می‌شمارند تا کسی به سراغشان بیاید و این در را باز کند و بگوید «تو از امروز با من زندگی می‌کنی» ولی افسوس بیشتر آنها فقط زمانی از در بیرون می‌روند که یا بیمار شده اند و یا به کام مرگ فرو رفته اند.

تعداد ۷۰۰ سگ مهربان از توله گرفته تا سگ بالغ در پناهگاه  دهکده مهربانی زندگی درحصار را سپری میکنند.

با وجود اینکه حامیان مهربان مادرانه و پدرانه به آنها رسیدگی میکنند اما همواره رویای آزادی و داشتن زندگی بدون جنگ و دعوا و صدمه دیدن را در سرمی پروانند.

اگر به نگهداری حیوان خانگی علاقمند هستیدو امکانات نگهداری از این موجود سراسر وفا و عشق را دارید همین امروز جهت به سرپرستی گرفتن این مخلوقات خداوند اقدام کنید.

لطفاً هیچ وقت سگ یا گربه نخرید.

خریداری سگ و گربه حمایت از کسانی است که برای سودجویی اقدام به توله‌کشی پی در پی از سگ‌ها و گربه‌های به اصطلاح نژاددار می‌کنند. اینها دقیقاً کسانی هستند که به مشکل سگ‌ها و گربه‌های بیخانمان دامن می‌زنند چون هر ساله تعداد زیادی سگ و گربه را روانۀ بازار می‌کنند که بیشتر اینها در نهایت از خیابان‌ها و خانه های حیوانات پناهگاهها سر در می اورند.

توله‌کشی چیست؟

توله‌کشی فرایندی سودجویانه‌ است که در آن سگ‌ها و گربه‌ها مجبور به تولید مثل‌های متوالی می‌شوند. این تجارت سیاه، حیوان مادر را به انواع بیماری‌های سخت مبتلا می‌کند.

چرا توله کشی کاری غیراخلاقی است؟

توله کشی عملی بسیار غیر اخلاقی و مصداق حیوان آزاری است.

نخریم به سرپرستی بگیریم

تماس با ما

 

با حیوانات مهربان باشیم:بازدید کننده گرامی چنانچه نقطه نظر و دیدگاهی در مورد نگهداری از سگ ها و یا گربه ها و نحوه غذارسانی به آنها و حیوانات بلاصاحب و… دارید خوشحال میشیم که آن را با ما نیز در میان بگذارید تا درسایت منتشر کنیم

دهکده مهربانی

 

آشنایی با بیماری هاری و نحوه پیشگیری از آن

هاری

با حیوانات مهربان باشیم:هاری یکی از بیماری‌های عفونی، خطرناک، شدیداً کشنده و مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد. این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می‌رود.

اکثر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند.

انتقال بیماری از راه گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می‌گیرد.

بزاق مبتلایان منبع سرشاری از ویروس هاری است.

هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا، نیوزلاند دیده نمی‌شود.

این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها به ویژه محصور بودن آن‌ها به وسیله آب می‌باشد.

اما در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و ایران هاری بومی است.

انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشتخواران وحشی(مخصوصاً گرگ) و هم چنین روباه هستند.

هاری حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد شناخته شده است و به‌نظر می‌رسد سگ به عنوان ناقل اصلی باشد.

دانشمندانی مانند ابوعلی‌سینا، سید اسماعیل جرجانی و …. بیماری هاری را توصیف و آن‌را شرح داده‌اند.

لوئی پاستور درمان ضد هاری و واکسیناسیون را در سال ۱۸۸۵ میلادی ارائه داد.

در سال ۱۲۹۹ شمسی انستیتو پاستور ایران بنا نهاده شد و امروزه بیش از ۳۰۰ مرکز درمان ضد هاری در کشور به امر درمان هاری مشغول فعالیت می‌باشند.

راههای پیشگیری و کنترل بیماری هاری:

افرادی که مورد گاز گرفتگی حیوانات قرار می گیرند اگر بلافاصله و در اسرع وقت به مراکز درمان پیشگیری مراجعه و تحت اقدامات درمان پیشگیری قرار گیرند می توان از ابتلای به بیماری هاری در آن ها جلوگیری کرد.

این اقدامات عبارتند از :

  1. زدودن و خارج ساختن ویروس هاری از محل زخم :

مهم ترین قسمت پیشگیری از هاری ( تا ۵۰% ) رعایت کامل همین نکته است ، برای این کار لابلای زخم را با آب تمیز و  صابون ( با استفاد ه از برس ) حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه عمیقاَ شستشو و در جریان آب روان قرار دهید.

  1. خارج کردن کف صابون از لابلای زخم :

با استفاده از شیلنک آب یا پیستوله آب پاش و بوسیله برس، زیرا باقی ماندن صابون بعضی مواد ضد عفونی کننده را که بدنبال شستشو مورد استفاده قرار خواهد گرفت خنثی می کند.

  1. قطع کامل قسمت های له شده و نکروزه.
  2. ضد عفونی زخم با الکل ۴ تا ۷۰ درجه یا محلول بتادین ۱% یا سایر مواد ضد عفونی کننده.
  3. زخم حیوان گزیدگی را نباید بخیه زد ، چون ویروس هاری بیهوازی بوده و در مقابل نور و اکسیژن هوا خاصیت حیاتی خود را از دست می دهد.البته در مورد زخم های بسیار عمیق که شریان های خونریزی دهنده دارند استثنائاً می توان شریان را بخیه زد که در این صورت می بایستی مقداری سرم ضد هاری را در داخل زخم انفیلتره نمود.
  4. تزریق سرم ضد هاری
  5. تزریق واکسن ضد هاری
  6. تزریق سرم و واکسن ضد کزاز
  7. آنتی بیوتیک تراپی
  8. تحت مراقبت قرار دادن حیوان مهاجم :

تحت نظر گرفتن فقط برای سگ و گربه اهلی است، و در حیوانات دیگر که دوره کمون متغییر دارند مصداق ندارد. به مدت ۱۰ روز، اگر حیوان تلف شد واکسیناسیون تا آخر ادامه می یابد، و اگر سالم بود حیوان مسلماً هار نیست و ادامه واکسیناسیون لازم نیست.

 

دوره کمون بیماری هاری چقدر است؟

دوره کمون بیماری در انسان متغیر و معمولاً از یک تا سه ماه می‌باشد و این زمان می‌تواند کوتاه‌تر از یک ماه و طولانی‌تر از سه ماه نیز باشد. می‌توان گفت تغییرات طول دوره کمون با عواملی چون محل جراحت، تعداد ویروس وارد شده، شدت جراحات، سوش ویروس، سن و وضعیت ایمنی مجروح ارتباط دارد. لازم به ذکر است پس از ظهور نشانه‌های بالینی، هاری غیرقابل درمان و مرگ انسان یا حیوان حتمی است. دوره کمون بیماری در حیوانات بین سه هفته تا شش ماه متغیر است ولی موردی در سگ که در انگلستان پس از شش ماه از قرنطینه آزاد شده بود پس از سه ماه توانسته بود هاری را انتقال دهد. بیماری در حیوانات به دو شکل خاموش و بی‌صدا (Dump) و خشمگین(Furious) دیده می‌شود که در گاو بیشتر به شکل فلجی و ساکت تظاهر می‌یابد.

 

هاری

گالری تصاویر

 

صفحه در حال بروزرسانی است از صیبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم

 

 

 

توجه به حیوانات بلاصاحب مسئولیت اجتماعی است

پانسیون سگ

صفحه درحال بروزرسانی است….