قبل از آوردن حیوان خانگی حتما این مطلب رو بخوانید

داشتن حیوان خانگی برای هر انسانی میتواند لذت بخش و هیجان انگیز باشد. 

اما این هیجان و لذت تا چه زمانی ادامه دارد؟ ایا همیشه از داشتن حیوان خانگی لذت میبریم؟

دوستان عزیزم توجه داشته باشید نگهداری از حیوان خانگی اعم از سگ،گربه،پرنده و….. مسئولیت بسیار سنگینی است.

نگهداری از حیوان خانگی دارای مصائب بسیاری است که شامل هزینه و صرف وقت زیادی است.

اگر شاغل هستید و ساعت طولانی بیرون از منزل بسر میبرید فکر آوردن حیوان خانگی را ازسرخود بیرون کنید.

دوست من به این نکته توجه داشته باش حیوان خانگی مانند نوزادی است که هرگز بزرگ نمیشود.

همانطور که یک نوزاد به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد حیوان هم همینطور است.

بسیاری تصور میکنند که حیوان نیازی به مراقبت ندارد این تصور بسیار غلط و دور از انصاف است.

 

نگهداری از سگ:
چند لحظه صبر کنین! قبل از اینکه سرپرستی سگ را به عهده بگیرین؛ باید مطمئن بشید؛ که می دونین چطوری از دوست جدید تون به درستی مراقبت کنین و درست همین جاست که ما وارد می شیم.
توی این راهنما می خوایم یه نگاه کامل و عمیق به نگهداری از سگ و مالکیتش داشته باشیم و بهتون هر چیزی که لازمه تا یه حیوان خونگی رو خوشبخت کنه، بگیم.
همیشه یادتون باشه: اگه تو فکر نگهداری سگ جدید هستین؛ ما شما رو تشویق می کنیم تا به پناهگاه های اطراف شهر سر بزنین و سگ های قابل پذیرش رو جست و جو کنین.

سگ ها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستن؛ بنابراین حیوانات خانگی خیلی خوبی به شمار میان.
از اونجایی که این حیوانات هوش زیادی دارن؛ سطح بالایی از تعامل رو ارائه می دن و اگه به طور روزانه براشون وقت بذارین و آموزش شون بدین، خیلی زود پیشرفت می کنن.
به همین دلیل اگه زندگی پر مشغله ای دارین، اغلب سفر می کنین و برای مدت طولانی خونه نیستین، ممکنه مراقبت از سگ گزینه مناسبی براتون نباشه و شاید بهتره که تجدید نظر کنین!

برخلاف گربه ها، بیشتر سگ ها نیاز به تعامل اجتماعی با مردم و سگ های دیگه دارن و به طور ایده آل صاحب سگ باید ۱ تا ۲ ساعت از روز رو به حیوون خونگیش اختصاص بده. این زمان رو می تونین بین پیاده روی، تمرین و زمان بازی تقسیم کنین؛ اما بخش مهم قضیه اینه که شما هر روز با سگ تون وقت بگذرونین.دهکده مهربانی

سگ ها علاوه بر تعامل اجتماعی، نیازهای روزانه مختلفی دارن. بیشتر سگ ها ۲ یا ۳ بار در روز باید غذای سگ بخورن و حداقل چند بار در روز نیاز به پر کردن کاسه آب دارن. یکی از مهم ترین اصول نگهداری سگ اینه که مطمئن بشین به اندازه کافی غذا و آب می خورن.

توله سگ های ۸ تا ۱۲ هفته ای به چهار وعده غذایی در روز نیاز دارن.
به توله سگ های ۳ تا ۶ ماهه سه وعده در روز غذا بدین.
به توله سگ ها از ۶ ماه تا ۱ سال دو وعده در روز غذا بدین.
هنگامی که سگ شما به اولین تولد خودش رسید، یک وعده غذایی در روز معمولا کافیه.

برخی از سگ‌ ها، از جمله سگ‌ هایی با نیش های بزرگ‌تر یا اونایی که مستعد نفخ هستن، بهتره با دو وعده غذایی کوچک‌ تر در روز تغذیه بشن.
فعالیت بدنی نیاز هرروزهه سگ ها
ونا هرروز به ورزش کردن نیاز دارن اما میزانش کاملا به نژادی که دارن بستگی داره. نگهداری از سگ‌ هایی مثل لابرادور و … به چندین ساعت ورزش شدید در روز نیازمنده. پیاده‌روی، بازی کردن چند بار در روز برای رفع نیاز های فعال‌ترین نژادها ضروریه.

اگر خودتون چندان فعال نیستین، بهتره نگهداری از سگ هایی با نژاد آروم تر مثل: پاگ، مالتیز یا پامرانین رو امتحان کنین. سگ‌ های کوچک تر معمولا برای افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌ کنن و یا نمی‌ تونن بیشتر از ۱ یا ۲ بار همراه سگ پیاده‌روی کوتاه بکنن، نژادهای بهتری هستن. بهتره قبل از اینکه مسئولیت مراقبت از سگ رو به عهده بگیرین؛ تطبیق داشتن انرژی خودتون با حیوان خونگی تون رو در نظر بگیرین تا در کنار هم خوشحال تر باشین.
واما هزینه های نگهداری از سگ ها:
یکی از دلایل اصلی که مردم نگهداری سگ ها رو متوقف می کنن و اونا رو توی پناهگاه رها می کنن، پوله. بسیاری از مردم نمی دونن که داشتن یک سگ چقدر می تونه پر هزینه باشه و به همین دلیل هم نمی تونن به درستی از یک سگ مراقبت کنن. هزینه های اصلی مراقبت از سگ عبارتند از:

هزینه اولیه ایجاد فضایی برای مراقبت سگ
هزینه مکرر غذای خشک سگ با کیفیت
هزینه غیرقابل پیش بینی دامپزشکی
ظرف غذا و کاسه آب
اسباب بازی از جمله اسباب بازی های جویدنی ایمن
برس و شانه برای نظافت، از جمله شانه کک
افسار ( برای آشنایی بیشتر می تونین مقاله های معرفی کامل انواع قلاده سگ و ۸ نوع بند قلاده سگ رو مطالعه کنین.
حامل (برای سگ های کوچکتر)
باکس سگ ( برای تربیت )
تخت با پتو یا حوله گرم
مسواک سگبرس کردن سگ
هزینه های غذای سگ

غذا بالاترین هزینه تکراریه شماست و می تونه دقیقا اندازه هزینه خورد و خوراک یک بچه آدمیزاد گرون باشه، به خصوص اگر سگ بزرگتری داشته باشین. سگ های کوچک تنها به ¼ فنجان تا ۱ فنجان غذا در روز نیاز دارن، در حالی که سگ های بزرگتر می تونن تا ۳ فنجان غذا در روز بخورن.
هزینه های نظافت سگ

در نهایت، بیشتر سگ ها برای تمیز و سالم نگه داشتن مو هاشون نیاز به آرایشگر دارن. حتی اگه خودتون مو های سگ رو شانه بزنین و بشورین، مراقبت و کوتاه کردن از ناخن می تونه مشکل باشه و معمولا بهترین کار اینه که توسط یک متخصص انجام بشه؛ چون ناخن سگ ها رگ های خونی حساسی داره که اگه آسیبی ببینن باعث ایجاد درد و خونریزی می شه. اگر سگی با موی بلند دارین یا سگی با کت ضخیم که نیاز به مراقبت منظم داره، هزینه های نظافت و کوتاهی مو ها و ناخن ها ممکنه کمی سنگین بشه.
نیاز های دیگر سگ خانگی:
همونطور که خودتون می دونین سگ ها به تحرک ذهنی نیاز دارن و زمان بازی بهترین راه برای آروم کردن نیاز شون به تحرکه. سگ ها به یک سطل بزرگ پر از اسباب‌بازی نیاز ندارن، اما داشتن ۱ یا ۲ اسباب‌ بازی می‌ تونه کمک زیادی به شاد و خسته شدن شون بکنه. ما تعداد کمی از اسباب‌بازی‌ ها رو بهتون توصیه می‌ کنیم:

توپ یا دیسک ( برای پرت کردن و آوردنش توسط سگ )
چیزی مناسب کشیدن مثل اسباب‌ بازی هایی به شکل طناب
عروسک نرم برای جویدن یا بغل کردن

همچنین برای نگهداری سگ به یک برس مخصوص نیاز دارین؛ تا مو های سگ رو بدون گره و صاف نگه دارین. مطمئن بشین که یک برس بدون داشتن دندانه های تیز تهیه می کنین؛ چون بعضی از برس ها ساینده هستن و می تونن پوست سگ شما رو تحریک کنن.

تخت سگ از نظر فنی ضروری نیست، اما دردسر ایجاد یک مکان دنج برای سگ رو از همون ابتدا رفع می کنه. تخت های سگ در اشکال و اندازه های مختلف ساخته شدن و در برابر سایش و پارگی حفاری مقاوم هستن.
همونطور که خودتون می دونین سگ ها بسیار به عشق و محبت شما وابسته هستن بنابراین در موضوع مراقبت از سگ خیلی مهمه که اونا رو بخشی از خانواده تون بدونین و باهاشون ارتباط بگیرین. همچنین مهم ترین کار برای نگهداری سگ یا توله سگ بردنش پیش دامپزشک برای واکسیناسیون ( به طور معمول واکسن ها سالی یکبار یا هر ۳ سال یکبار تجویز می شن ) و گرفتن درمان‌ مناسب پیشگیری از انگل و کنه هستش. چک آپ مرتب رو حتما در برنامه نگهداری از سگ تون داشته باشین تا خدای نکرده سگ به بیماری خاصی دچار نشه. به علاوه یه دامپزشک خوب همچین ویژگی هایی داره:

۲۴ ساعته و آخر هفته ها هم در دسترسه تا اگر موقعیت اورژانسی ای پیش اومد، بهش اطلاع بدین.
به سوالاتتون در تمام زمینه های نگهداری سگ با حوصله و کامل جواب می ده. پاسخ هاش مناسب و گره بازکنه.
سرش خیلی شلوغ نیست و می تونه طبق زمان بندی سگ رو معاینه کنه.